Google
 

tisdag

Bli Rik - del 4

Här kommer Fomalhauts tips angående hur man kan bli rik.
Håll till godo!

Hur man blir miljonär!

Guide till var och en som vill bli förmögen på lång sikt

Denna kalkyl är helt och hållet min egen. Jag är den förste att säga att den låter för otrolig för att vara sann men hur mycket jag än funderar så kan jag inte komma på var felet ligger!

Lönen är grunden till hela den här kalkylen och där räknar jag med tiotusen kronor efter skatt. Det är ingen orimligt hög lön. Den är inte låg, inte alls, men den är något under genomsnittet. (Det är som synes en fullständigt ovetenskaplig kalkyl detta.)

Nästa variabel är hyran. En låg hyra, och nu gäller verkligen låg, ligger på tvåtusen. Om det nu är så att man för den hyran bara får ett rum och kokvrå så får man ändå stå ut, man vet ju att man får lön för mödan i framtiden.

Maten är nästa sak att tänka över. Att äta för ettusen kronor per månad är klart möjligt. Jag känner flera som lyckas komma långt under den gränsen. Själv har jag inga större problem att hamna precis på tusenstrecket (och jag äter ändå chips som ett helt kompani) och om man är sparsam såtillvida att man handlar i billiga affärer så ska det inte vara något problem alls.

Det finns massor av andra utgifter. Telefonräkning, tidningsprenumeration, busskort, kanske till och med el och vatten... allt ska betalas. För tillfället kommer jag ned på cirka tolvhundra kronor så att hålla sig under tvåtusen under rubriken "övrigt" ska gå för var och en.

Det var det hela, femtusen kronor gör man av med, femtusen får man kvar. På ett helt år gör detta sextiotusen kronor. Sunt förnuft säger att man vill unna sig något någon gång, kanske en semester eller en dyr cykel (för att spara in busspengarna). Därför dras tiotusen kronor bort från den summan, alltså har femtiotusen sparats efter ett år. Nu gäller det att placera pengarna rätt. Det förmodligen bästa för den som inte är ett riktigt proffs på aktieplacering torde vara aktiefonder. Med en normal utveckling av börsen ska det inte vara något problem att få pengarna att fördubblas på fem år, det kan till och med gå på tre, fyra med en kombination av tur, skicklighet och bra konjunktur.

Nu kommer då det roliga. Efter tio år har dessa sparade pengar, totalt femhundratusen kronor, vuxit till över en miljon. Enklast inses det genom att tänka som så att sparpengarna ju i genomsnitt varit placerade i fem år. Då fås en summa som är något lägre än den verkliga men det är ju snarast en fördel.

Mina ursprungliga tankar byggde på att man skulle fortsätta sparandet ytterligare fem år men nu kanske man tycker att det räcker med att vara sparsam. Strängt taget stämmer det ju faktiskt. Eftersom pengarna fördubblas på fem år har den första miljonen blivit fyra efter tio år och då har man ändå levt upp hela sin lön under det decenniet. Nu stiger förmögenheten med en fantastisk hastighet eftersom den fördubblas efter varje fem år. Trettio år efter att sparandet inletts har man sexton miljoner och sedan är det nästan meningslöst att räkna längre. De där sexton miljonerna kan man ju roa sig med bäst man vill, inte sant?

Jag är fast besluten att följa denna plan någorlunda väl och varför inte? Det är ju en höjdaridé!

Kritik mot planen

Sedan jag skrev planen ovan, har många protesterat mot mina kalkyler och menat att de är alltför optimistiska. Man har sagt mig att det inte går att leva så billigt som den säger. Det är emellertid bara trams, eftersom jag klarat mig på sådana utgifter i flera år. Tyvärr har jag inte inkomster nog för att kunna lägga undan flera tusen varje månad, men hade jag bara haft det så hade planen kanske varit i full gång...

Ett annat påpekande har varit att planen inte har en möjlighet att hålla om man en dag vill bilda familj. Nej, det är självklart att kalkylen är orealistisk om man tänkt sig att försörja fler än sig själv, men den är heller inte konstruerad för en sådan situation. Det hittills enda hållbara argumentet, gäller istället huruvida man skulle stå ut med att trots en hyfsad lön, leva mycket sparsamt i ett helt decennium, för att sedan sitta med en miljon på banken. Ja, det är givetvis upp till var och en, men jag tror att eftersom så många sliter både dag och natt för att tjäna några kronor mer, borde åtminstone en och annan stå ut med att följa min kalkyl. Huruvida sedan en miljon kronor gör livet lyckligare, det är en fråga som jag inte tänker svara på här – det är helt enkelt inte min uppgift!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Trevlig sida du har. Tack för besöket på min sida. Jag har lagt till dig bland mina länkar. Mvh Anna

Anonym sa...

Du glommer en sak grabben; on 30 ar kommer 16 miljoner inte att vara mycket pengar. Har du hort talas om inflation? Idag ar 16 miljoner inte sa hemskt mycket och om 30 ar kommer det kanske att vara en eller nagra fa arsloner. Dessutom har du diskonterat risker som miljoproblem, energikriser, krig m.m som kan leda till at pengarna inte fordubblas var 5:te ar. Sjalv lag gick jag in tungt viktad i teknologifonder med 200000 kronor 1999, och nu 2007 sa ha de fonderna antligen natt tillbaka till samma niva!