Google
 

fredag

Bli Rik - del 2

Äntligen känns det som den här gångens börsdipp är på väg att vända (OMX upp 0,73% idag).
Hoppas marknaden tar sitt psykologiska förnuft till fånga under helgen och fortsätter upp på måndag.
Fortsätter här med del 2 i mitt lilla "bli rik reportage" med en till text.

Så blir du miljonär - fem vägar till rikedom.

Pengar är måhända inte allt.
Men säg den som inte skulle vilja ha "lite mer".

1. SPARA OCH INVESTERA
"Du blir rik genom att spara, inte genom dina inkomster", skriver Hans Bolander i Privata Affärer. Den som sparar 500 kronor i månaden har 834.000 kronor efter 35 år vid 7 procents avkastning och hela 2,6 miljoner vid 12 procent.

Hellre än att öka din konsumtion, lägg undan 50 procent av dina löneförhöjningar i olika sparformer (helst via autogiro). Använd hälften av överskottet varje månad till sparande, andra hälften till att betala eventuella skulder. Riska inte för hårt i dina investeringar - se till att ha en ordentlig säkerhetsmarginal.

2. PENSIONSSPARA RÄTT
Stirra dig inte blind på vad banker och försäkringsbolag har att erbjuda. Privata Affärer råder dig att samtidigt investera i exempelvis bostaden, se över tjänstepensionen samt satsa på sparformer utan förmögenhetsskatt.

A och o när det kommer till pensionen är dock tid, placeringsform och avgifter. Det senare kan verkligen göra skillnad. Enligt Privata Affärer kan 1 procents högre avgift innebära så mycket som 200.000 kronor mindre i kapital efter 20 års pensionssparande.

3. TAJMA BOSTADSKÖPET
Köp vid rätt tillfälle och på rätt plats. Trots att priserna stigit mycket finns möjligheter till bra affärer. Björn Edstrand, VD på Skandiamäklarna, säger till tidningen att det är viktigt att vara långsiktig. Titta på utbudet av villor och bostadsrätter just utanför storstadsområdena. Här tror Edstrand att det kommer at stiga som snabbast.

4. VÅRDA DIN HÄLSA
Skydda dig mot försämrad hälsa genom friskvård och försäkring (olycksfall och sjukdom). Via motion och sunda kostvanor får du lägre sjukvårdskostnader och bättre livskvalitet. Sluta röka! En sjukskrivning eller förtidspension kan vara mycket dyr. Småföretagare bör vara extra noggranna med försäkringsskyddet. Du kan spara 3.000 kronor per år genom att minska konsumtionen av energitäta och näringsfattiga livsmedel.

5. TÄNK PÅ KARRIÄREN
Se till att du har rätt utbildning och var inte rädd för att anta nya utmaningar. Privata Affärer råder dig bland annat att vårda ditt personliga nätverk, marknadsföra dig själv, löneförhandla rätt och byta jobb. Att jobba utomlands är sällan fel, liksom att starta eget för den som har en bra affärsidé.

"Men tänk på att ett eget företag behöver startkapital och att du inte kommer att kunna ta ut någon lön på ett tag", säger karriärcoachen Charlotte Hågård på Newstart i Stockholm.

4 kommentarer:

Visionären sa...

Nu är du länkad pa min sida. Tittade igenom dina inlägg. Finns mkt intressant att läsa. Jag haller som bäst pa att lägga upp en plan för att na langsiktigt oberoende.

Köpte ett sommarhus i Sverige 2002 som jag fortfarande betalar pa. Med facit i hand skulle jag nog sparat mina amorteringar pa börsen i stället. inte alltid rätt att följa experternas rad...:-)

Anonym sa...

Några dagar till skall man nog vänta innan man drar slutsatser om att botten är nådd. Visserligen går man miste om en del av uppgången, men man drar ned ordentligt på risken.

Tusenlappen sa...

Intressant blogg.
Har väl läst hela bloggen och den verkar intressant. Keep going :-)

Har laggt till din blogg i min länksamling, vore trevligt med en tillbaka länk.

Hare.....

Anonym sa...

Patrik A:
Du är också länkad nu.
Det är sant det du skriver.
Själv har jag också lån som jag hade kunnat betala av direkt. Men eftersom jag tror att jag kan tjäna mer pengar på att förvalta dem så väljer jag att göra det istället..

kassako:
Ja tyvärr så verkar nedgången fortsätta ett tag till.

Tusenlappen:
Har lagt in din länk också.
Tack för supporten!