Google
 

söndag

Bloggens utveckling & Framtidstro!

Efter en tids frånvarande från bloggen så blev jag väldigt förvånad idag när jag märkte hur bloggens uppskattade värde ökat från 6$ till 157$ på bara några veckor.
Infogade "värdemätaren" mest för skojs skull för att kunna hålla lite koll på sidans popularitet.

Mycket har hänt sedan sist. Börsen har återhämtat sig duktigt sedan dippen. Och jag har sålt lite aktier för att kunna få ihop pengar till nya placeringar som ni kommer kunna följa här på bloggen.


Vad här det då jag tänker satsa på?

Kan börja med att berätta i stora drag vad JAG tror om framtiden. Vilket i sin tur kommer att vara grundpelarna i mina investeringar.

* Ökat miljötänkande
* Tillväxt i utvecklingsländer
* Fortsatt fallande USD
* Fallande bostadspriser
* EU kommer att ta mer och mer marknadsandelar från USA.


Alternativa & förnyelsebara energikällor, råvaror och tillväxtländer kommer vara en stor andel av min portfölj.
Instrument noterade i USD kommer jag att försöka undvika med vissa undantag. Angående den förväntande "bostadskraschen" om nu kan kalla den för det, så gäller det att ha pengar på banken för att kunna investera till vrakpriser. Tror även att EU kommer bli den nya stormakten vilket jänkarna är väldigt rädda för och kommer försöka göra allt för att stoppa.
Asien kommer att i ännu större uträckning att producera allt vad vi i väst konsumerar.

Har även haft lite funderingar på att ge mig in i kärnkraft och uranbranchen men är lite kluven angående det.
Någon läsare kanske har lite tips och funderingar kring detta?

Kanske även borde flika in med att jag förväntar mig en kommande lite större börskrasch.
Frågan är bara NÄR den kommer. För då gäller det verkligen att ligga positionerad rätt.


Ja det var lite om MIN framtidstro. Tiden får utvisa och jag hade rätt eller totalt fel.

11 kommentarer:

managerwest sa...

Hur skaffar man en värdemätare? Är inte intresserad av de.

managerwest sa...

svara gärna via mail!

Joakim_Erixon_@hotmail.com

Anonym sa...

Undviker helst korrespondens via email.

Men ta en titt på den här länken.
http://tinyurl.com/342tao

Admin sa...

Jag skrev lite om uran här. Jag skulle själv inte investera av etiska skäl, men TROR att det finns stor potential.

Anonym sa...

Har suttit uppdaterat mig själv hos de intressanta bloggarna. Och läste din kommentar om Uran. Du har lite samma tro som mig. Kortsiktigt så kan man nog göra en hel del pengar på uran. Speciellt med den uran-hypen som är nu. Men långsiktigt är det förnyelsebara energikällor som gäller.

Olof Ekman sa...

Hehe, jag undrar samma sak som managerwest...Hur skaffar man en värdemätare?

//Olle

Anonym sa...

Intressanta tankar, även om jag personligen inte riktigt tror på fallande bostadspriser. Vad baserar du det på egentligen? Förändringar i skatter och reavinstavdrag tror jag snarare håller uppe priserna...

Anonym sa...

Megabytet:
Har du tittat på länken ovan?
Tror inte det är så svårt att förstå.

kassako:
Min tro på bostadspriserna grundar sig mest på magkänsla samt att många har stora lån hos banken som i kombination med stigande räntor kan leda till att folk tvingas sälja och flytta till något billigare. Och då blir det ett överskott på säljare vs köpare = lägre priser.
Sen vågar jag inte spekulera om det sker om 1 år, 5 år eller 10 år!?

Anonym sa...

Skulle vara sjyst med lite resonemang och inte bara ogrundade gissningar...

Anonym sa...

kalle:

Håller med dig att mycket av MIN TRO om framtiden kan vara ogrundade gissningar. Har säkerligen inte 100% korrekt resonemang alla gånger men det tycker jag inte man behöver alltid heller. Mycket av det jag tror på vet jag inte alltid vad jag fått ifrån men det handlar nog en hel del om magkänsla, saker man läser, historisk utveckling, och vart i konjunkturen vi befinner oss just nu. Ser marknaden som väldigt cyklisk, ingen uppgång varar för evigt.
Troligen så blev du inte så mycket klokare av mitt svar. Men det är det svaret jag kan ge dig.

olle sa...

När det gäller bostäder tror jag på en sättning i marknaden inom två-tre år beroende på hur snabbt reporäntan höjs. På lite sikt är det, åtminstone i Stockholm, svårt att se hur priserna skulle kunna sjunka under en längre period. Trenden att folk flyttar dit är inte i avtagande på länge än.